Automaatkastiga auto ostmine kas karta? | Automaakler.ee

Automaatkastiga auto ostmine kas karta?

Automaatkastiga auto ostmine – mida selle kohta kindlasti teadma peaks?

Automaatkäigukast on tänapäeva sõidukites aina tihedamaks muutuv nähtus. Pole ka ime, sest tegu on käsikastidest kiirema ning nüüdseks ka ökonoomsema valikuga. Seega otsides mõnda uuemat kasutatud autot, võivad müügiportaalides vastu vaadata valdavalt automaatkäigukastiga isendid. Kui seni on kogemus piirdunud vaid vana hea manuaaliga, siis kas automaatkasti tuleks karta ning millised on peamised seda ümbritsevad müüdid?

Automaatkasti mõiste on tehnika arengu käigus laienenud

Kõik automaatkastid ei ole enam päris ühesugused. Kõige traditsioonilisemat automaatkasti nimetatakse planetaar-automaatkastiks ning neid võis leida peaaegu et igas autos kuni sajandivahetuseni välja. Iseloomult on nad aeglasemad ning suurema kütusekuluga, ent on see-eest õige hoolduse korral vastupidavad.

Sel sajandil on käigukastide nimistu oluliselt kirjumaks muutunud. Suurimad mängumuutjad on olnud topeltsiduriga käigukastid, mis on paljudele tuttavad näiteks akronüümide DSG (Direct Shift Gearbox) või DCT (Dual Clutch Transmission) all. Topeltsiduriga kastid suudavad käike vahetada väga kiirelt, säilitades samal ajal täiesti asjaliku kütusekulu. Miinusteks on aga puine käsitlemine väga madalatel kiirustel ning tehniline keerukus, mis mõne väga varase kasti puhul kulukaid remondiarveid kaasa tuua võib.

Järgneb püsikiirusliigendiga ülekanne ehk variaatorkast (CVT). Variaatorkastidel polegi otseselt käike, selmet koosnevad nad kahest ühe rihmaga ühendatud plaadist, mis korrigeerivad mootori jõu ning rataste pöördemomendi suhet. CVT-käigukast on kütusesäästlik, aga selle remontimine ja töökindlus pole just kiita. Halvimal juhul tuleb rikkis variaatorkast hoopis uue samasugusega asendada. Variaatoreid kasutavad enamasti hübriidajamiga autod.

Selle sajandi algul eksperimenteeriti ka kõikvõimalike robot-ning poolautomaatkastidega. Teada tuntud näideteks on BMW SMG-kast või Alfa Romeo Selespeed, mis kogu omapärasuste juures ei paku just kõige mugavamaid omamis-ega sõidukogemusi.

Regulaarsed õlivahetused ja õige sõidustiil on võti kasti pikale elueale

Automaatkaste ümbritseb uskumatult suur hulk müüte. Neist kõige levinum puudutab õlivahetusi – räägitakse, et automaatkasti õli on eluaegne ning vahetust ei vaja. Paraku see nii ei ole ning vastavalt käigukasti tüübile, tuleb seda teha ettenähtud intervalli tagant. Ajalise skaala osas soovitavad mõned tootjad seda teostada iga paari aasta tagant, kilometraaži osas aga 50 000 või 100 000 kilomeetri järel. Topeltsiduriga kastid ning variaatorid nõuavad reeglina tihedamat hooldust.

Arvatakse ka, et vanema ja rohkem läbi sõitnud käigukasti “lahti muukimine” ja õlivahetuse läbiviimine võib viia käigukasti rikkeni. Tegu on jällegi eksiarvamusega, sest enne protseduure kontrollitakse käigukastide seisukord pädevate tegijate juures alati põhjalikult üle. Tehniliselt korras käigukastiga ei juhtu hoolduse käigus midagi, ent  võib juhtuda, et vana ja katkise üksuse puhul ei muuda automaatkasti õlivahetus enam midagi.

Harjumuste poole pealt öeldakse, et automaatkäigukast on alati janusem kui manuaal. Veel mõnikümmend aastat tagasi võis see paika pidada, aga juba eelmisel kümnendil toodetud automaadid teevad ökonoomsuse poolest manuaalidele silmad ette.

Ainsaks tõesti automaadi vastu käivaks jutuks on automaatkasti remontimine, mis on erinevalt manuaalist enamikel juhtudel kallim ja keerukam. Samas kui käigukasti eest on varasemalt hoolt kantud, ei pea sellepärast muretsema. 

Tagamaks käigukasti kestvuse, tuleb õli vastavalt ettenähtud kilometraažile või ajale vahetada ning kasvõi väikeste tõrgete korral alati hoolduses käia. Sõidustiili koha pealt ei tohi automaatkasti näiteks mäest alla veeredes vabakäigule panna ega peatumata sõidusuunda (näiteks tagurpidikäigult-otsekäigu peale) vahetada. Süsteemi kipub rohkem kulutama ka raskete asjade vedamine, pidev linnaliiklus ning vanema kasti puhul temperamentne sõidustiil.

Enne automaatkastiga auto ostu tuleb kindlasti selgeks teha kasti tüüp ning uurida, kas selle peennüanssidega, hooldustega ning õlivahetustega on tegeletud. Vajadusel võib appi kutsuda ka kogenud automaakleri.

Nii võibki tõdeda, et automaatkastis polegi midagi hirmsat. Kõik mis liigub, kulub – ning kui kulumise käigus on käigukasti eest heaperemehelikult hoolt kantud, teenib see autoomaniku hästi ka edaspidiselt. 

 

Tunned huvi ostueelse kontrolli vastu?