Kas osta auto liisingusse või osta välja?

Kas osta auto liisingusse või osta välja?

Rohujuuretasandil jääb auto alati viisiks liikuda punktist A punkti B. Aja jooksul on sõidukid aga saanud tohutul määral täiendusi ning mugavust tõstvaid lahendusi, mis on omakorda nende hinna arusaadavalt kõrgeks ajanud. Enamikel meist ei tule just arvukalt ette momente, kus võiksime näiteks uue või uueväärse auto omale osta nii, et marsime müügisalongi sisse rahapatakas taskus.

Teadagi on siinkohal lahenduseks auto liising, mis pakub võimalust nii autot pikemaks ajaks justkui rentida või siis liisinguperioodi lõpuks välja osta. Kumb variant mõistlikum on ning mida mõlema valiku juures arvestada tuleks?

Mida peaks teadma auto liisingu kohta?

Enamasti kestavad liisinguperioodid kuni 72 kuud ning need jagunevad enamasti kapitalirendiks ning kasutusrendiks. Kapitalirendi lõpuks peaks liisija sõiduki lõpuks endale välja ostma, ent kasutusrendi puhul tuleb see hiljem ettenähtud kriteeriumitele vastavalt tagastada.

Liisingusse võetud auto puhul sa auto otseseks “omanikuks” kohe ei saa. Selle asemel registreeritakse sind vastutavaks kasutajaks ning auto omanikuõigus jääb liisinguandjale. 

Algul võib-see kedagi ehk kohutada, ent liising on paljuski mugavam ja paindlikum kui näiteks autolaen. Selle kasuks räägib näiteks odavam kuutasu või see, et kasutusrendi korral saab iga paari aasta tagant sõiduki teise liisitava sõiduki vastu välja vahetada.

Siiski omab liising mõningaid tähtsaid pidepunkte, mistõttu tuleb enne seda oma harjumused ja rahalised seisud kindlasti üle vaadata. Nimelt peab autol olema kohustuslikus korras kaskokindlustus, sõiduk tuleb kasutusrendil hoida kindla läbisõidu piires ning perioodi lõpuks või väljavahetamisel ei tohi esineda ebaloomulikke kulumisjälgi.

Kasutusrent on kindlasti mõistlik valik inimesele, kes tahab võimalikult tihti sõita uute autodega ning armastab vaheldust. Ühtlasi säästab kasutusrent liisijat hiljem automüügiga tegelemisest ning kuna auto on uuem, vajavad need hoolduseväliselt harvem mingisugust tähelepanu.

Küll aga pole kasutusrent hea mõte siis, kui su sõidustiil on agressiivsem või su odomeetrile koguneb elustiili või töö tõttu kilomeetreid otsa rohkem kui leping ette näeb. Muidu on pärast liisingufirmale või pangale tükk maad seletamist ja lisandunud makseprotseduure vaja teha.

Kapitalirent lahendab eelnimetatud “probleemid” ning lisaks saab ju auto lõpuks täitsa endale. Vajadusel saab kallima auto korral ka liisingumakseid pikendada, peaasi et sõiduki vanus ei ületaks 15 aastat.

Emotsionaalsed põhjused on samuti hea põhjus kaalukauss kapitalirendi poole kallutada. Kui sõidukil on mingisugune sentimentaalne väärtus või on hoopis tegu unistuste auto või kasvava väärtusega sõidukiga, siis on viimaks väljaostmine mõttekam.

Valikus on ka autolaen

Liisimise kõrval on levinud alternatiiviks ka autolaen, mille järel saab omanikustaatuse koheselt kätte ning mille puhul tuleb summa lihtsalt osadena tagasi maksta. Küll on aga igakuised maksed enamasti kallimad kui liisingu puhul ning intressimäärad suuremad.

Laenatavad summad on sageli ka väiksemad, seega väga uute autode ostmine võib käeulatusest napilt eemale jääda. Kõige selle kõrval jääb omanikule liisinguga võrreldes siiski palju rohkem tegevusvabadust. Kaskokindlustus pole kohustuslik, sõidustiili, kilometraaži ning auto täiendamisesse võib see-eest suhtuda kuis ise soovitakse. Samuti võib auto maha müüa või millegi muu vastu vahetada ükskõik millisel ajal.

Lõppude lõpuks tulebki auto finantseerimise korral jälgida oma rahalist seisu ja võimalusi, ka pikema tuleviku vaates. Kui minna näiteks kasutatud sõidukid vaatama, võib enne suurt väljaminekut autot kontrollima kutsuda kutselise automaakleri.