Kuidas tuleb osta kasutatud autot?

Kasutatud auto ostmine on keeruline protsess. Tõesti, neid saab tänapäeval osta ka kinnitatud ajaloo, täidetud hoolduraamatu, väikese läbisõidu ning vahel isegi garantiiga, ent suurem osa kasutatud sõidukite turust moodustavad ikkagi eraisikute käes olevad värvikireva ajaloo ning olemusega masinad. Pole vahet kummale juhule sa peale satud, ostupõhimõtted jäävad samaks.

Alusta põhjaliku taustakontrolliga

Kõige esimese asjana peab endalt küsima, et milleks sul autot ikkagi vaja on ning millised on sinu sõiduharjumused ja rahalised võimalused selle ülalpidamiseks. Mõni odavamapoolne luksusauto võib tunduda küll ahvatlev, ent see võib kaasa tuua kõrgemaid hoolduskulusid.

Samas kui oled inimene kes on harjunud sõitma valdavalt linnas, peaksid kindlasti sihtima bensiinimootoriga või hübriidajamiga sõiduki poole. Diiselmootor sobib seevastu paremini maanteehundile. Üle oma varju ei maksa kindlasti hüpata, kui sobiv auto on leitud, võib alustada taustakontrolliga.

Infoühiskonna suureks eeliseks on võimalik leida kiirelt internetist üles leida mistahes teavet. Kasutatud sõiduki ostmisel saab uurida nii müüja tausta, auto iseloomu, tüüpvigade ning isegi spetsiifilise sõiduki ajaloo kohta. Eestis on auto ajaloo uurimisel abiks Transpordiameti taustakontroll ning Liikluskindlustuse Fondi pakutav liikluskahjude ajalugu.

Kui sellest väheks jääb, eksisteerivad veel Euroopast ning mujalt maailmast toodud autode avariide ning hooldusajaloo kontrollimisega tegelevad teenusepakkujad. Enamasti tuleb seal selle eest välja käia pisike summa.

Vii läbi põhjalik tehniline kontroll

Vanarahvas teadis rääkida, et põrsast kotis osta ei tasu. Seda juttu räägivad ka kogenud autoostjad. Niisama uisapäisa sõiduki juurde tormata ning hetkeemotsiooni pealt raha müüjale anda ja minema kimada ei ole kindlasti mitte üheski perspektiivis tark tegu.

Sõiduk tuleb enne ostmist läbi ja lõhki üle kontrollida. Mootor, veermik, jõuülekanne, elektroonika, salong ning kere peavad vastama sinu soovitud seisukorrale ning kindlasti tuleb proovida üles leida kõik varjatud puudused, ka sellised millest müüja ise ei pruugi teada. Lekked, kolinad või imelikud helid ja üldine kuluvus kuulutavad enamasti kopsakaid remondiarveid.

Mõni ilmnev väike probleem ei tähenda muidugi tingimata, et sõiduki ostmise peaks maha kandma, sest ajapikku autod ju ikka vananevad ning risk vigadeks muutub suuremaks. Pisike investeering selle likvideerimise näol võib luua eeldused pikaks ja mõnusaks omanikukogemuseks.

Jälgi müüja käitumist

Esmalt tasub uurida, et miks inimene üldse autot müüb. Kui tegu on müügiplatsiga, siis on see vastus ilmselge ning küsida pole mõtet, ent eraisiku vastus võib-olla paljuütlev. Kui põhjus on kuidagi umbmäärane, peaks jälgima müüja käitumist – kui see on kogelev või imelik, siis äkki ta varjab midagi.

Lisaks internetis ning kohapeal tehtavale kontrollile peaks müüja enda käest hooldusajalugu ning temapoolseid tegevusi küsitlema. Võib juhtuda vabalt, et puhtast teadmatusest on mõned kriitilised asjad sõiduki juures jäänud tegemata.

Uurima peaks veel, et mitmes omanik ta on ning milline on tema hinnanägemus sõidukist. Tingimisvõimalus sõltub suuresti müüja enda iseloomust, mõnel juhul ei taganeta hinnasildist mitte mingil juhul, teisalt ollakse jälle väga paindlikud. Liigne allategemine võib aga signaliseerida kiirelt lahti saamise soovi ning seega mõnda varjatud viga.

Ära karda minema jalutada ning uut masinat otsida

Kui auto ei tundu sobivat või ei vasta soovitud seisukorra, ei maksa sümpaatia peale rõhuma hakata ning mõistlik on lihtsalt müüjat näitamise eest tänada ning minema kõndida. Hea ostja varub enne ostmist ka mitu alternatiivi, mida kõiki vaadata ning kontrollida.

Kui endal auto kontollimiseks piisavaid oskuseid pole, võib appi kutsuda kutselise automaakleri.